Första domen i Sverige: 19-åring döms för rattfylla efter lustgas

Första domen i Sverige: 19-åring döms för rattfylla efter lustgas

2024-10-17

En 19-årig man har dömts för grovt rattfylleri efter att ha kört bil påverkad av lustgas under en färd från Staffanstorp till Malmö. Domen är unik då det är ett av få fall i Sverige där en förare dömts för rattfylleri på grund av lustgaspåverkan, trots att polisen saknar instrument för att mäta detta. Händelsen inträffade natten till den 24 juni, då den 19-årige föraren och hans passagerare inhalerade lustgas medan de körde i hög hastighet mot Malmö.

Mannen uppgav i förhör att han tog flera snabba intag av lustgas under färden, vilket först fick honom att känna sig avslappnad. Kort därefter förlorade han medvetandet. Bilen fortsatte rulla och körde mot rött i korsningen Amiralsgatan-Drottninggatan, en hårt trafikerad del av Malmö. En av passagerarna försökte ta över ratten för att undvika en olycka, men bilen kraschade in i ett trafikljus och välte stolpen. Den 19-årige föraren vaknade upp efter krocken och lämnade snabbt olycksplatsen, men greps kort därefter av polisen. Ingen människa skadades allvarligt i olyckan.

Vid analys visade sig mannen ha mindre mängder tramadol i blodet, men det är lustgasen som blev central i åtalet. Trots att lustgas är lagligt att köpa, döms mannen nu för grovt rattfylleri. Enligt lagen kan man dömas för rattfylleri om man är påverkad av alkohol eller annat medel, och i detta fall bedömdes lustgasen vara ett sådant medel. Domaren Anna Skytte förklarade att mannens konsumtion av lustgas direkt bidrog till den farliga körningen, då föraren själv berättade hur gasen fick honom att tappa kontrollen över fordonet.

Domen från tingsrätten ses som unik, dels på grund av att lustgas varit orsaken till rattfylleridomen, men också för att brottet klassas som grovt rattfylleri. Normalt sett ogillas åtal eller så bedöms brottet som rattfylleri av normalgraden, eftersom polisen saknar verktyg för att mäta lustgaspåverkan. I detta fall var det dock förarens erkännande och vittnenas uppgifter som låg till grund för domen.

Tomas Jonsson, vd för trafiksäkerhetsorganisationen Motormännens Helnykterhetsförbund (MHF), beskriver domen som banbrytande. Han påpekar att det finns få liknande rättsfall och att polisen ofta saknar verktyg för att upptäcka lustgas hos förare. Han menar att det kan vara farligt att köra bil under påverkan av lustgas, då det snabbt kan försämra en persons omdöme och reaktionsförmåga.

Den 19-årige föraren döms till skyddstillsyn och 40 timmars samhällstjänst, samt att betala skadestånd på 41 638 kronor till Malmö stad för de skador som uppstod på trafikljuset. Vid grovt rattfylleri kan straffet normalt sett bli fängelse i upp till två år, men i detta fall ansågs en månads fängelse vara motsvarande straffvärde. Eftersom mannen har en ordnad social situation, valde domstolen att ge honom skyddstillsyn istället för fängelse.

Den aktuella domen är ett av de få fall i Sverige där en person döms för rattfylleri på grund av lustgaspåverkan.

 

Läs: Domen på krimfup.se

Läs: FUP på krimfup.se

 

Foto: Polisen

Varukorg